Nattlyseffekt

Hvem kjenner seg igjen: Midt på natten våkner du fra dyp søvn fordi blæren er full. Du må på toalettet. Duse lyskilder hjelper deg å finne toalettet også i mørket, for på tross av forstyrrelsen er kroppen fortsatt bare halvvåken. Det skyldes fremfor alt melatonin. Søvnhormonet er ansvarlig for at kroppene våre nesten automatisk går i søvnmodus om natten.

En god natts søvn er en luksus. Den som får for lite av det, yter ikke hundre prosent om dagen. For at den biologiske klokken ikke skal komme helt ut av takt på tross av toalettbesøket slik at du kan nyte din velfortjente søvn igjen så raskt som mulig, bør du være oppmerksom på følgende punkter:

  • Kraftig lys kan forstyrre den biologiske klokken og dempe melatoninproduksjonen. Slå derfor helst ikke på noe lys på vei til toalettet, eller bruk et nattlys med dimmefunksjon.
  • Unngå høy andel blått lys. Det forstyrrer melatoninproduksjonen som du trenger for å sovne raskt igjen, fordi det signaliserer til kroppen: Natten er over!
  • Sats på orienteringslys med bevegelsessensorer i baderommet som viser vei til toalettet. Slike lyskilder er vanligvis fargeløse og duse. Dermed opplyses bare det du trenger – toalettet – minimalt.

Mer verdi for degFå inspirasjon og planleggingsstøtte på vei til ditt nye bad

Inspirasjonsverktøy


Oppdag ideer og funksjoner til det moderne badet, og velg hva du liker og hva som er viktig for deg. På bare noen få trinn kan du samle elementene i drømmebadet ditt.

Kontakt oss


Hvis du har spørsmål, fyll ut kontaktskjemaet og send det tilbake til oss.

Nyhetsbrev


Nyhetsbrevet vårt gir deg nyttig kunnskap og gode tips om hvordan badet ditt kan forenkle dagliglivet.